راهکارهای تغذیه ای…

راهکارهای تغذیه ای برای سلامت کودکان

در کودکان نیاز به توسعه عادات غذائی سالم بیشتر از وعده‌های غذائی صحیح است. این بدین معنا است که تمام عوامل رفتاری، اجتماعی و محیطی بر غذا خوردن تاثیر می‌گذارند.

در اینجا به تعدادی نکات کلیدی در ایجاد رژیم سالم برای کودکان سنین ۲ تا ۸ سال  اشاره می‌شود.

الف) کنترل وزن و فعالیت فیزیکی اساس سلامت کامل هستند

هرم برای کودکان تصویری از فعالیت، بازی و ورزش را نشان می‌دهد که تقویت کننده این تفکر است که، ورزش بخشی از سلامت کامل است. کنترل وزن و فعالیت فیزیکی اساس تغذیه خوب هستند زیرا ثابت نگهداشتن وزن بدن و استمرار فعالیت برای سلامت بسیار اهمیت دارند.

هرچند، این مطلب به معنای نگرانی درباره تصویر ذهنی از  بدن یا لاغری در سنین جوانی نیست، بلکه به منظور تشویق کودکان برای انجام امور فیزیکی است تا در انجام کارهای خانه به شما کمک کنند.

یعنی اینکه، عادات غذائی کمک کنند به مقاومت کودکان در مقابل بسیاری از غذاهای اغوا کننده پرکالری و کم ارزش غذائی. و این هم بدین معناست که رشد و توسعه شیوه زندگی در سال‌های اول زندگی در  پیشگیری از بیماری‌ها

مفیدتر است تا اینکه انتظار بکشیم که مشکلات سلامت ایجاد شوند و در صدد رفع آنها باشیم.

ب) کربوهیدرات‌های بهتر برای سلامت بهتر: شکلی از غلات که تفاوت عظیمی در سلامت ایجاد می کنند

گروه غلات یک نمونه برجسته از فقدان اطلاعات درباره انتخابات موجود در هرم غذایی است.

این گروه شامل، غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل نان، غلات سرد و گرم، ماکارونی، برنج و محصولات پخته شده نظیر شیرینی‌ها و بیسکوئیت‌ها هستند.

همچنین شامل هر چیزی از آرد جو دو سر تا کیک‌ها و نان‌های تست می‌باشد.

در این گروه، غذاهائی با ارزش غذائی کم و غذاهای بسیار سالم و غنی از ویتامین‌ها، املاح و فیبر رژیمی وجود دارند.

اغلب محصولات غله‌ای که ما در سوپرمارکت پیدا می‌کنیم تخلیص و فراوری شده هستند، که نشان می‌دهد این محصولات چندان مغذی نیستند.

غلات تخلیص شده، همانند غذاهای نشاسته‌ای مثل سیب زمینی، دارای کربوهیدرات‌های ساده هستند که در بدن مشابه با قند عمل می‌کنند.

بنابراین این حقیقت که شیرینی‌های قندی و کربوهیدرات‌های تخلیص شده در نوک هرم قرار دارند تا حدودی یک تناقض است.

برای حل مشکل، نیازمند این هستیم که والدین درباره چگونگی انتخاب منابع بهتر کربوهیدرات مانند غذاهای حاوی غلات کامل، اطلاعاتی داشته باشند.

در غلات کامل، کربوهیدرات‌های پیچیده‌تری یافت می‌شوند که مواد مغذی بیشتری فراهم می‌کنند و اثر بهتری بر متابولیسم و هضم بدن دارند.

ج) مکانی برای چربی ها در رژیم سالم

هرم USDA شامل چربی‌ها و شیرینی‌ها در راس می‌باشد، با این دستور که: “زیاده روی نکنید”.

این مطلب بدون شک به سمتی حرکت کرده که یک رژیم معمول و متعادل برای کودکان فراهم کند، زیرا هم اکنون بر پایه قند و چربی بنا شده است.

این به مفهوم محدودیت در مقادیر زیاد چربی در رژیم بچه‌ها است، زیرا زیاد خوردن غذاهای چرب ممکن است به طور بالقوه در اضافه وزن نقش داشته باشد.

اگرچه، قرار دادن تمام چربی‌ها در راس هرم، سبب می‌شود مکانی برای چربی‌های سالم در رژیم کودکان نادیده گرفته شود.

چربی، در کنار کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها، ماده مغذی ضروری است که بدون آن نمی‌توانیم زنده بمانیم.

والدین باید تلاش کنند تا اشکال سالم‌تر چربی را انتخاب کنند.

د) انتخاب منابع بهتر پروتئینی

غذاهای گروه گوشت و محصولات لبنی منابع اصلی پروتئین در رژیم های بچه‌ها هستند (هرم شامل منابع پروتئینی گیاهی مثل مغزها، دانه‌ها و لوبیاها در گروه گوشت است).

در حالی که تمام این غذاها مثال‌هایی از منابع عالی پروتئین هستند، منابع حیوانی کیفیت پروتئین بالاتری نسبت به منابع گیاهی دارند.

این بدان معناست که با نیازهای رشد بدن هماهنگ تر هستند. نکته منفی آن است که گوشت و محصولات لبنی، از غذاهای گیاهی ناسالم‌تر هستند و نوع چربی در غذاها برای سلامتی اهمیت دارد.

به منظور ایجاد تعادل بین پروتئین با کیفیت بالا و چربی‌های خوب، کودکان باید محصولات لبنی و گوشت  کم چرب یا بدون چربی مصرف کنند و رژیم آنها باید شامل انواع پروتئین‌های گیاهی و حیوانی باشد.

ه) تا می‌توانید سبزی و میوه بخورید

هر کودکی در ایالات متحده می‌تواند از مصرف میوه و سبزی روزانه منتفع گردد.

در گروه‌های غذائی دیگر، من تاکید کرده‌ام که تعدادی غذاها بهتر از بقیه هستند و ناسالم‌ترین غذاها باید محدود شوند.

در حالی که هر میوه یا سبزی که به رژیم افزوده می‌شود، حتی اگر دقیقا همگی مشابه نباشند اما مقادیر مختلفی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر را تامین می‌کنند. و مهم تر آن که ، بعضی میوه‌ها و سبزی‌ها ممکن است فراوری یا

به شکلی با ارزش تغذیه‌ای کمتر تهیه شده باشند.

سرانجام آنکه، بعضی سبزی‌ها مثل سیب زمینی، در بدن، بیشتر شبیه به غلات تخلیص شده عمل می‌کنند و قرار دادن آنها در این گروه منجر به گمراهی می‌شود.

و) خودداری از مصرف قند و چربی اضافه

منطق دقیق‌تری در گروه‌های قسمت‌های پایین‌تر هرم وجود دارد، زیرا اغلب غذاهائی که ما در روز به آنها برخورد می‌کنیم، به سادگی می‌توانند در یک یا تعداد بیشتری از این طبقات قرار داده شوند.

شیر به گروه لبنیات، سیب به گروه میوه‌ها و ساندویچ بوقلمون به گروه‌های غلات و گوشت تعلق دارند (کاهو و گوجه فرنگی در گروه  سبزی‌ها).

اما قرار گرفتن شیرینی‌ها و چربی‌ها در راس هرم می‌تواند در این زمینه که کدام غذاها نباید خورده شوند، گیج کننده باشد.

قند و چربی اضافه ممکن است به صورت تغلیظ شده در گروهی از غذاها مثل کره و آب نبات قرار بگیرند (که هرم در آن بخش به تصویر کشیده است)، و همچنین در سرتاسر غذاها در گروه‌های دیگر نیز مثل شیر، گوشت و گروه‌های غلات توزیع شده باشند.

این بدان معنی است که شما می‌توانید از خوردن هر غذائی که به عنوان “چربی” یا “قند” می‌شناسید، خودداری کنید، اما هنوز غذائی که می‌خورید پر از چربی یا قند باشد.

اینها همگی از مشکلات انتخاب هستند، به عنوان مثال، انتخاب غلات شیرین یا غیر شیرین برای صبحانه، شیر کم چرب یا پرچرب، ماست شیرین شده با قند یا ماست ساده، کنسروهای میوه یا میوه تازه، پنیر کم چرب یا برش‌های پنیر

به بیان دیگر، انواع غذاهائی که از گروه‌های پایین‌تر انتخاب می‌کنید، اغلب تعیین کننده میزان مصرف چربی یا قند هستند.

در اغلب موارد، قند و چربی در غذاها پنهان هستند. بهتر است اینطور بگویم که ساندویچ کره بادام زمینی و مربا را با جایگزین کردن میوه تازه به جای مربا درست کنید و باور داشته باشید که قند کمتری دارد. و به این ترتیب قند در فهرست مواد تشکیل دهنده آن نیست.

کنسانتره میوه در غذا یک شکل دیگر از قند است و قند آن هنوز بالا خواهد بود و آیا تشخیص می‌دهید که به اغلب انواع کره بادام زمینی قند افزوده شده است؟

و اینکه در نان شیرین کننده وجود دارد و باعث افزودن مقادیر اندکی  قند به کل غذا می‌شود. به بیان دیگر، کودکان برای دریافت شکر در رژیم‌شان، نیاز ندارند که غذاهائی را بخورند که ما شیرین تشخیص داده‌ایم.

کودکان سالم ۲ تا ۸ سال

– کودکان، بالغین کوچک نیستند: آنها نیازهای رژیمی خاصی دارند و ممکن است تا حدی عادات غذائی متفاوتی داشته باشند.

– در کودکان نیاز به توسعه عادات غذائی سالم بیشتر از وعده‌های غذائی صحیح است: این بدین معناست که تمام عوامل رفتاری، اجتماعی و محیطی بر غذا خوردن تاثیر می‌گذارند.

والدین باید در جستجوی فرصت‌ها برای کمک به کودکان در یادگیری درباره غذا و درگیر کردن آنان با تغذیه خودشان، باشند.

– امروزه کودکان رژیم‌شان به دور از تعادل است، کالری بسیار زیاد همراه با مواد مغذی بسیار کم دریافت می‌کنند.

هرم راهنمای غذائی برای بچه‌های کوچک یک ابزار مناسب برای تامین اجزاء اصلی رژیم متعادل است، اما فاقد  برخی اطلاعات اساسی درباره چگونگی انتخاب سالم‌ترین غذاها است.

برای یک رژیم ارزشمند تغذیه‌ای، دانستن آنکه به منظور انتخاب غذا از هر گروه در هرم، چه چیزی اهمیت دارد بسیار ارزشمند است.

 

تهیه و تنظیم: هیئت تحریریه آریاسان

منابع:

www.alodoctor.ir

www.bedunim.ir


براي خريد اينترنتي و آنلاين محصولات آریاسان اینجا کلیک کنید.

https://t.me/ariasunbazar عکس-تلگرام

https://www.instagram.com/ariasunbazar Insta-iCon-450x450

مجله سلامتپزشک خانواده پزشكي بهداشت دارو
مجله سلامتپزشک خانواده پزشكی بهداشت دارودرمان سلامت الکترونیکگردشگری آریاسان سیتی نت پاك سمن سوكام آریاسان سوپاك آریاسان مدی فارما تبلیغات پیشخوان نیازمندی ها کاریابیصرافیارزسکهطلاماشینملکزمینساختمانبورسبانکدولتملت رهبرمجلسقرآنکتابکنکوردانشجودانشگاهدانش بنیانورزشصدا سیمادینزندگیمردمامیدکاربیمهبیکاریجوانورزشاطلاعات فناوری کامپیوترسخت افزارنرم افزاررایانهسرورمجازیتبلتموبایلزنجانتهرانایرانآلمانیونانگرجستانگرجستاندبیجهانهوافضاکشور كالا یابفروشگاه اینترنتی گروه بین المللی آریاسان WikiPharmaAriaSunساختتولیدعملیاتی صنعتیتاسیس تجهیز نصب و راه اندازی و سرمایه گذاری هوا فضا بازرگانی بین المللی پژوهشی صنعتیبازرگانی پزشكی دامپزشكی بهداشت دارو درمانسلامت فناوری اطلاعات و رایانه هواپیماییگردشگری طراحی لوگو طراحی استیکر کمپین تبلیغاتی اخبار علمی و پژوهشی اخبار سیاسی اقتصادی تجارت بین المللی بورس و بازار سرمایه اخبار پزشکیگردشگری و میراث فرهنگی هوانوردی و گردشگری ورزشی و المپیک حوزه و دانشگاه قرآنی فرهنگ و هنر صنعت و تکنولوژی حوادث بانوان نرخ ارز و طلا و سکه صرافی ها وب سایت آرپی وب سایت کاراندیشه اهواز وب سایت پانا بیوتی پاک سمنسینره طبیعت زنده کیابهداشت پانابیوتی کلینیک صدف رادآریاسان مان آریاسان پادآریاسانسوکام آریاسان رزرواسیون توریستی بیکاریجوانورزش
آریاسان AriaSunكالایاب KalayabآریاسانبازارAriaSunBazarمدیكالاMediKalaگروه_آریاسانAriaSunGroup طراحی وب سایت تورهای تفریحی RP وب سایت تورهای زیارتی وب سایت تورهای تاریخی وب سایت تورهای اقامتی وب سایت تورهای فرهنگی پانا وب سایت تورهای طبیعی کاراندیشه اهواز وب سایت تورهای علمی نفت و پالایشگاه وب سایت تورهای ورزشی گاز وب سایت تورهای متبركه آب وب سایت تورهای نمایشگاهی سایت تورهای نمایشگاهی وب سایت تورهای سیاحتی سایت تورهای سیاحتی وب سایت تورهای لحظه آخر سایت تورهای لحظه آخر وب_سایت تورهای داخلی سایت تورهای تفریحی سایت تورهای داخلی سایت تورهای زیارتی اماكن تفریحی طراحی طراحی وب سایت سیتی نت طراحی سایت اماكن تفریحی زیارتی اماكن زیارتی طراحی وب سایت اماكن زیارتی سیتی نت طراحی سایت اماكن زیارتی اماكن سیاحتیسوپاك آریاسان طراحی وب سایت اماكن سیاحتی طراحی سایت اماكن سیاحتی اماكن تاریخی طراحی وب سایت اماكن تاریخی طراحی سایت اماكن تاریخی اماكن اقامتی طراحی وب سایت اماكن اقامتی طراحی سایت اماكن اقامتی اماكن فرهنگی طراحی وب سایت اماكن فرهنگی طراحی سایت اماكن فرهنگی اماكن طبیعی طبیعی اماكن طراحی سایت اماكن طبیعی طراحی وب سایت اماكن طبیعی علمی طراحی سایت اماكن علمی طراحی وب سایت اماكن علمی ورزشی اماكن ورزشی طراحی وب سایت اماكن ورزشی طراحی سایت اماكن ورزشی اماكن ورزشی ورزشیورزش طراحی سایت اماكن ورزشی سیما طراحی وب سایت اماكن ورزشیمتبركه اماكن متبركه طراحی سایت اماكن متبركه نمایشگاهی اماكن نمایشگاهی طراحی سایت اماكن نمایشگاهی طراحی وب سایت اماكن نمایشگاهی تفریحی تورهای تفریحی طراحی وب سایت تورهای تفریحی طراحی سایت تورهای تفریحی زیارتی سایت تورهای زیارتی طراحی سایت تورهای زیارتی طراحی وب سایت تورهای زیارتی تاریخی تورهای تور طراحی سایت تورهای تاریخی طراحی وب سایت تورهای تاریخی تورهای اقامتی طراحی سایت تورهای اقامتی طراحی وب سایت تورهای اقامتی فرهنگی طراحی سایت تورهای فرهنگی طراحی وب سایت تورهای فرهنگی طبیعی طراحی سایت تورهای طبیعی طراحی وب سایت تورهای طبیعی علمی طراحی سایت تورهای علمی طراحی وب سایت تورهای علمی طراحی سایت تورهای ورزشی طراحی وب سایت تورهای ورزشی طراحی سایت تورهای متبركه طراحی وب سایت تورهای متبركه نمایشگاهی تورهای نمایشگاهی سیاحتی طراحی سایت تورهای سیاحتی لحظه آخر تورهای لحظه آخر طراحی سایت تورهای لحظه آخر تورهای داخلی طراحی سایت تورهای داخلی طراحی وب سایت تورهای داخلی تورهای خارجی طراحی سایت تورهای خارجی طراحی وب سایت تورهای خارجی ساحلی کار طراحی سایت تورهای ساحلی شهری طراحی سایت تورهای شهری طراحی وب سایت تورهای شهری صحرانوردی طراحی سایت تورهای صحرانوردی طراحی وب سایت تورهای صحرانوردی كوهنوردی دریانوری طراحی سایت تورهای دریانوردی طراحی وب سایت تورهای دریانوردی هوانوردی طراحی سایت تورهای هوانوردی كروز كشتیهای كروز طراحی سایت تورهای كشتیهای كروز طراحی وب سایت تورهای كشتیهای كروز پروازهای داخلی طراحی سایت پروازهای داخلی پروازهای خارجی طراحی وب سایت پروازهای خارجی پروازهای لحظه آخر طراحی وب سایت پروازهای لحظه آخر ارزان طراحی وب سایت پروازهای ارزان خرید آنلاین طراحی وب سایت خرید آنلاین فروش آنلاین طراحی وب سایت فروش آنلاین خرید و فروش آنلاین فروشگاهی آنلاین طراحی سایت فروشگاهی آنلاین بلیط آنلاین طراحی سایت بلیط آنلاین اینترنتی طراحی سایت فروشگاه اینترنتی بلیط اینترنتی طراحی سایت بلیط اینترنتی

 115 بازدید

پست های مشابه

یک نظر ارسال کنید